Proces

               

Rozpoczynamy nasze działania od podziału na grupy

(4-5 osobowe):

 

Analitycy; gify podróżePodróżnicy;

Odkrywcy;  Tropiciele;

Badacze;    Science Fiction

 

I. Grupa Analityków

gify wodospad

       Waszym zadaniem jest zebranie i usystematyzowanie podstawowych informacji na temat współczesnej Wisły.

  • wykorzystajcie podane źródła informacji:

http://pl.wikipedia.org/wiki/Wis%C5%82a
http://www.ekologia.pl/srodowisko/ochrona-srodowiska/wisla-ostatnia-dzika-rzeka-wspolczesnej-europy-ekologiczne-znaczenie-wisly,435.html
http://gim51.edupage.org/files/Informacje_o_Wisle.pdf
http://archiwum.klubgaja.pl/teraz_wisla/krolowa/
http://www.rzekawisla.pl/
http://pracownia.org.pl/dzikie-zycie-numery-archiwalne,2228,article,4088
http://m188.webd.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=64&Itemid=64
www.okn.edu.pl/ekologia/wislarzeka1.doc
http://www.szkolnictwo.pl/szukaj,Wis%C5%82a
  • zapiszcie informacje
  • przygotujcie prezentację multimedialną Power Point (na jednym slajdzie ma znajdować   się zdjęcie i 3 - 4 zdania na dany temat).    

             gify podróże II. Grupa Podróżników

        Jesteście podróżnikami w czasie…

Waszym zadaniem jest przedstawienie roli Wisły (rola gospodarcza, społeczna, kulturowa)      w czterech odsłonach: XVI – XVII – XVIII i XIX wieku.

Zastanówcie się nad „budującą” a może „niszczącą” funkcją rzeki. 

Porównajcie rolę Wisły w minionych wiekach.       

  • wykorzystajcie podane źródła informacji:
http://wislawarszawska.pl/artykul-121-Wisla_w_Warszawie_%E2%80%93_historia_naszej_rzeki
https://www.facebook.com/domwisly/timeline?ref=page_internal
http://wislawarszawa.pl/pl/aktualnosci/zmiany-koryt-rzecznych-w-historii
http://plock.gazeta.pl/plock/1,35710,14320485,Parowcow_na_Wisle_zal__Odwrocmy_Plock_w_strone_rzeki.html
http://www.filmpolski.pl/fp/index.php?film=4218301
py.wgsr.uw.edu.pl/uploads/f_biblioteka/PIS/43/Magnuszewski.pdf
http://www.merkuriusz.wieczorna.pl/historia-starozytna/w-czasach-antycznych-wisla-miala-byc-zachodnia-granica-dacji
http://www.dziennikbaltycki.pl/artykul/3481899,po-drugie-wisla-2017-ma-byc-rokiem-krolowej-polskich-rzek,id,t.html?cookie=1
http://www.holland.org.pl/art.php?kat=art&dzial=zul&id=3
https://books.google.pl/books?isbn=8387251712
http://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:Apoteoza_Gdanska.jpg
Plit J. 2006, Analiza historyczna jako źródło informacji o środowisku przyrodniczym, Problemy Ekologii Krajobrazu, 16,
  • zapiszcie informacje i dokonajcie ich selekcji
  • przygotujcie prezentację multimedialną Power Point  (na jednym slajdzie ma znajdować  się zdjęcie i 3 - 4 zdania na dany temat) na temat roli Wisły w dawnych wiekach.

III. Grupa Odkrywców

       Jesteście odkrywcami tajemnic rzeki Wisły. Nawet obecnie odsłania ona fragmenty mostów czy cenne archeologiczne skarby.

Jakie, gdzie, dlaczego?

Co stanowi tajemnicę współczesnej rzeki?

  • wykorzystajcie podane źródła informacji:
http://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/historia/1525859,1,archeologia-wislana---co-kryje-krolowa-polskich-rzek.read
http://tvnwarszawa.tvn24.pl/informacje,news,wisla-odslania-br-kolejne-tajemnice,59027.html
http://nowosci.com.pl/230737,Tajemnice-leza-w-odmetach.html
http://www.nmm.pl/muzeum-wisly/wystawy-stale-7http://www.nmm.pl/muzeum-wisly/wystawy-stale-7
www.krakow.pl/otwarty_na_swiat_beta/pliki/23983
http://www.msn.com/.../szukaj?...wis%C5%82a%20od%20%C5%BAr%C3%B3de%C5%82%20do%20uj%C5%9Bcia%20...
http://www.splywam.pl/gdzie-sa-skarby-wisly/
http://www.tvr24.pl/wiadomosc-Wislany_trakt_handlowy-5528.html
http://nowawarszawa.pl/tag/warszawa-plany-na-przyszlosc/
  • zapiszcie informacje dotyczące tajemnic Wisły
  • przygotujcie prezentację multimedialną Power Point (na jednym slajdzie ma znajdować   się zdjęcie i 3 - 4 zdania na dany temat) na podany temat

IV. Grupa Tropicieli

       Jesteście tropicielami fauny i flory Wisły.

Waszym zadaniem jest zebranie i usystematyzowanie najważniejszych i najciekawszych informacji o świecie wiślanej przyrody.

Warto żebyście pospacerowali nad warszawską Wisłą i wytropili przedstawicieli świata zwierząt i roślin.

Swoje obserwacje, tropy udokumentujcie fotografią, filmem.

  • wykorzystajcie także podane źródła informacji:
http://www.ekologia.pl/srodowisko/ochrona-srodowiska/wisla-ostatnia-dzika-rzeka-wspolczesnej-europy-ekologiczne-znaczenie-wisly,435.html
http://www.przewodnik.fundacjakim.pl/index17.html
http://www.zajezierze.fora.pl/wartosci-przyrodnicze-i-krajobrazowe,2/przyroda-wisly-zdjecia-flory,100.html
http://www.frug.ug.edu.pl/download/BROSZURA_Wody_Delty_Wisly_NA_WWW.pdf
http://www.kp.org.pl/naszawisla/index.php?go=nadsrodkowa
http://www.kp.org.pl/naszawisla/index.php?go=dolnawisla
http://pl.wikipedia.org/wiki/Dolina_Dolnej_Wis%C5%82y
http://parki-michal.prv.pl/pages/nad_fauna.htm
http://pracownia.org.pl/dzikie-zycie-numery-archiwalne,2122,article,2607
Dolina Dolnej Wisły, Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk, Ossolineum, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk-Łódź 1982,
  • zapiszcie zebrane informacje, „tropy”
  • przygotujcie prezentację multimedialną Power Point (na jednym slajdzie ma znajdować się zdjęcie i 3 - 4 zdania na dany temat) lub film dotyczący waszego tematu.

V. Grupa Badaczy

      Waszym zadaniem jest przedstawienie Wisły w krajobrazie geograficznym i geologicznym.

Zastanówcie się jakie istnieje i istniało dawniej - wzajemne oddziaływanie warunków geograficznych, geologicznych i klimatycznych koryta Wisły?

  • wykorzystajcie podane źródła informacji:
http://tvnmeteo.tvn24.pl/informacje-pogoda/polska,28/wyschniete-rzeki-to-efekt-poprzedniej-zimy,59320,1,0.html
http://www.researchgate.net/.../00b4953138c1a40496000000.pdf
www.samper.pl/tryptyk.../tom1/tr-edu-sc14-nieznane-koryta-wisly.pdf
http://archiwum.wiz.pl/1999/99083800.asp
http://www.pgi.gov.pl/images/stories/przeglad/pdf/Wisla_folder.pdf
http://urbnews.pl/przygotowane-powodz-sa-polskie-miasta-krakow/
http://klimatawoda.pl/artykuly/55-powodzie-zatorowe-w-dorzeczu-wisly
http://www.dziennikbaltycki.pl/artykul/3728636,po-drugie-autostrada-wodna-na-wisle-walka-z-truciznami-w-rzekach,id,t.html
http://wislawarszawa.pl/pl/aktualnosci/%C5%9Brodowisko-wis%C5%82y
  • zapiszcie informacje
  • przygotujcie prezentację multimedialną Power Point (na jednym slajdzie ma znajdować się zdjęcie i 3 - 4 zdania na dany temat). 

VI. Grupa Science Fiction


       Waszym zadaniem jest przedstawienie przyszłości Wisły – królowej polskich rzek.

Przyszłości widzianej przez pryzmat ludzi, świat zwierząt, roślin i wody toczonej przez Wisłę.

Zastanówcie się co jest najważniejsze, jakie działania należy podjąć by ten przyszły, najistotniejszy cel osiągnąć?

  • wykorzystajcie podane źródła informacji:
http://www.rokwisly.pl/plan-dzialan/
http://www.filmpolski.pl/fp/index.php?film=4218301
http://www.dziennikbaltycki.pl/artykul/3481899,po-drugie-wisla-2017-ma-byc-rokiem-krolowej-polskich-rzek,id,t.html?cookie=1
http://www.bryla.pl/bryla/1,85298,13496044,Przyszlosc_miast_lezy_nad_rzekami__WYWIAD_.html
http://netka.gda.pl/zamiast-w-wisly-beda-jeziora/
http://www.gazetakrakowska.pl/artykul/890667,oto-przyszlosc-bulwarow-wisly-hotelu-forum-i-barek,id,t.html
http://www.zegluga.wroclaw.pl/news.php?readmore=1470
http://www.polskieradio.pl/7/161/Artykul/1002661,Wisla-jak-autostrada-A1-Transport-rzeczny-to-przyszlosc
http://wislawarszawa.pl/pl/aktualnosci/wisla-warszawa-wspiera-futurystyczna-wizje-wisly
http://www.kierunekwodkan.pl/artykul,3202,czy-polskie-miasta-musza-bac-sie-rzek-po-katastrofie.html
http://www.zagle.com.pl/wydarzenia/po-drugie-autostrada-wodna-na-wisle,1_12756.html
http://www.zeglugawislana.pl/pl/ciekawostki/atrakcje-dla-kazdego/historia-krajoznawstwo/22-ciekawostki/atrakcje-dla-kazdego/67-program-wisla
http://sarp.warszawa.pl/futuwisla-pomysly-dla-wisly/
http://www.swiatowydzienwody.pl/images/Studio%20Opinii_Bratkowski%20Stefan.pdf
http://archiwum.klubgaja.pl/teraz_wisla/krolowa/
http://www.rzekawisla.pl/
http://pracownia.org.pl/dzikie-zycie-numery-archiwalne,2228,article,4088
http://m188.webd.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=64&Itemid=64
http://www.filmpolski.pl/fp/index.php?film=4218301
  • zapiszcie informacje
  • przygotujcie prezentację multimedialną Power Point (na jednym slajdzie ma znajdować   się zdjęcie i 3 - 4 zdania na dany temat) i plakat dotyczący waszego tematu.
Każda grupa wybiera lidera, który będzie informował mnie o postępach pracy.
Zadaniem lidera będzie przekazywanie informacji od grupy i nauczyciela.

Na wykonanie zadania każda grupa ma cztery tygodnie.